Smuts

Jag har märkt en sak här i USA. Det är väldigt smutsigt. Ta i beräkning att jag i största del spenderar tid med 18-22 åringar som aldrig har behövt ta ansvar för något i hela sitt liv och beter sig som 7-åringar, så detta representerar ju definitivt inte alla i USA. Nu ska ni får höra vad jag upplever iallafall;

Det verkar inte vara så jätteviktigt att ta en dusch varje dag eftersom många, framförallt grabbar luktar. Inte sur svett direkt men ni vet sådär unket otvättat som det blir om man har samma kläder och inte duschar på några dagar. Sen verkar det inte så där jätteviktigt att borsta tänderna heller, det fick jag och Andreas erfara idag när en i vår biologigrupp stank död ut munnen. Så han hade helt klart hoppat morgonborstningen. Jag märker också att många tjejer på vår toa inte borstar tänderna mer än 30 sekunder. Jag undrar jag hur rent det blir.

Vad jag också upplever är att det är smutsigt i människors hem. Jag har varit hemma hos många och det är faktiskt väldigt äckligt. Smutsigt i huset, otroligt smutsigt på toan. Sopor, damm, handdukar som blivit grå där man torkar händerna, damm från flera månader utefter listerna, mörka fält runt lysknappen, beläggningar i handfatet. Jag säger inte att mitt hem alltid är skinande men det är iallafall långt ifrån detta griseri. I bilarna samlar de på använda servetter och läskmuggar, godispapper och kvitton.

För att inte tala om toan här som jag delar med 30 andra här i korridoren. Man skulle ju kunna tro att tjejer är lite renligare än killar men jag vet inte jag. Ni ska se helvetet på måndagmorgnarna när städerskan inte städat sen fredag morgon. Tamponger och bindor överallt på golvet, nerskitna och ospolade toaletter, hår i avloppet i duschen så det stockar rören och vattnet inte rinner undan, användna rakhyvlar och shampooflaskor överallt, hår i handfatet, smink i handfatet, nudlar i handfatet, blad i handfatet. Matrester i sopkorgen som någon varit för slö för att gå 15 meter och slänga i soprummet. Väldigt få tvättar ens händerna när de varit på toa.

Andreas fick frågan om alla i Europa använder hårprodukter varje dag. Som att det var en väldigt konstig sak att göra. Ingen här gör något åt sitt hår om de är killar. Det bara är. Det kanske anses som bögigt med wax? Jag vet inte. Att raka sig och klippa naglarna är tydligen inte heller något som man bör göra. Eller äta med kniv och gaffel, tugga med stängd mun och inte bräk-rapa så högt det går.

Nä fyfan. Det här är inte ett u-land. Det här är inte fattiga människor.

Jag fattar inte.

Kommentarer
Postat av: Sis

Ha ha! Och ju mer man kollar efter det desto mer ser man… Snuskigt låter det! Men vi kanske å andra sidan har renlighetsmani i Sverige?? Högst andel allergiska människor har vi och man tror väl det finns ett slags samband? Mer skit åt folket. Det ska tydligen vara bra att få i sig all möjlig dynga för att utveckla sitt immunförsvar ordentligt.

Men äckligt och sunkigt, ja visst känns det så. Man blir ganska paff ibland över folks egenhygientröskel ibland. Kan meddela att de där oborstade munnarna är ganska risiga på insidan också, typ ruttna stumpar. Tänk att gå runt med den smaken och att tänderna sviktar för att de är helt mjuka… Vi är nog bra på att städa i Sverige och det är ju det man tycker är normen, gillar nyduschadkänslan, rena lakan, rent hår, klippta naglar… Snart är du hemma igen! Har f.ö. köpt present till dig idag. Ingen dammsugare men nästan… Kram sis (som ändå är glad att ni inte sunkar ihop där borta)

2011-02-26 @ 17:19:27
Postat av: Jossan

Haha ja vi kanske har lite mani i Sverige, men ändå! Nog är det fräschare allt! Ja snart är vi hemma igen! :-) Vadå nästan en dammsugare?! Hmm. nu blir jag ju nyfiken!

2011-02-27 @ 18:04:04
URL: http://helthundra.blogg se
Postat av: Ida

Fy faan alltså vad äckligt det låter! Det är som att ens egen skit (läs: ostädat i mitt eget hem) går bra, men så fort det är andras skit så blir det jävligt disgusting på en gång! Brrr.. På vissa plan får man ändå säga att det är ett U-land, USA. BEträffande renlighet och religion :)



Sköt om dig, vi måste skypa någon dag!!



kram

2011-02-27 @ 20:44:55
Postat av: Lena

usch, äckligt. Visst kan vi kanske vara lite för noga med städning och så i Sverige men när det gäller personlig hygien så kan jag inte förstå hur man (om man har tillgång till dusch och pengar till hygienartiklar) kan strunta i att vara fresh! OK, man behöver väl inte vara stylad dagligen och lukta parfym men man kan väl vara ren i allafall!

2011-02-28 @ 12:54:12
URL: http://lennylo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0