Bortskämda svenskar

Vet ni vad alla svenskar som läser detta? Sluta gnäll för att det kostar 250 kr att gå till läkaren. Sluta gnäll för att frikortet på receptbelagda mediciner börjar gälla från 1800 kr. Sluta gnäll för att det kostar några tusen att laga hål i tänderna. Sluta gnäll för att ni måste vänta några månader på en operation. Jag ska också sluta gnälla. Jag börjar idag.

Vi har undersökt det amerikanska sjukvårdssystemet i skolan och jag måste säga att jag är häpen och skrämd. Jag ska dra det i korthet för er.

Ingen sjukvård är gratis i USA. Inte för barn och tonåringar heller. Vill man ha sjukvård måste man köpa en sjukvårdsförsäkring. Ibland är det företag som man är anställd på snäll och betalar en del av ens försäkring. Det är olika summor man ska betala, som har och göra med i vilket fysiskt och psykiskt skick man är i, ålder, kön osv. Har du ingen försäkring och behöver en operation är det bara att hosta upp pengarna eller vara utan operation. Rika människor har råd med bra försäkringar, fattiga människor har inte råd. Det är jätte jätte jätte dyrt. Är man tjej och "i en ålder där många skaffar barn" måste man betala 3 gånger så mycket i sjukvårdsförsäkring som jämnåriga killar. En vanlig förlossning kostar ca 50000-55000 kr. Är det med kejsarsnitt blir det 91000 kr. Då har vi ännu inte räknat in utgifter som mediciner, övernattning på sjukhuset, återbesök etc. Gallstensoperation 252000 kr. Amerikanarna är inte beredda att betala mer skatt för att alla ska få möjlighet till sjukvård. Citat: "Jag tänker inte betala någon arbetslös loosers sjukhusräkningar. Alla ska betala för sig själv." Jag förstår poängen. Men ändå. Man väljer inte att bli sjuk, och man kan heller inte förutspå olyckor. 

Alla sjukhus är privatiserade och vinstdrivande. Privatiserade sjukhus i Sverige skulle möjligen få upp kvaliteten på sjukvården och minska köerna. Men då måste alla få tillgång till vården.

I Amerika är allt möjligt. Om man har pengar.

Kommentarer
Postat av: Karin

Herregud.. jag kommer aldrig mer att klaga på dyra tandläkarräkningar!

2010-09-29 @ 04:58:17
Postat av: sis

hujedamej, detta borde alla som klagar på skattesystemet i sverige veta och fundera över hur situationen i sverige skulle se ut om vi hade det som i usa. om din brorsa som blev påkörd av en bil och bröt armen skulle fått betala 76000 för röntgen, tillknäckning och gipsning. om din kusin som blev våldtagen skulle fått betala 150000 för operationer, mediciner, psykologer. om din farmor som fick cancer fast hon var en renlevnadsmänniska fick betala 1,5 miljoner för cellgifter och strålning. allt kan man inte rå för här i världen. tack sverige för skattefinansierad sjukvård.

2010-09-29 @ 18:19:18
Postat av: Jessica

Det är ju dumt att man inte uppskattar denna fina förmån vi har i Sverige mer än man gör.. Jag hakar också på det där med att sluta gnälla..

2010-10-01 @ 19:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0