Spökhotell, skylines och söta bullar

Allhelgona helgen spenderades på tu man hand med Andréas i Kansas City. Att vi inte längre får bo ihop och måste låtsas antingen vara gifta eller endast studiekompisar är rätt så slitigt så vi behövde andas ut ett par dagar. Vilket hotell passar inte bättre förutom Hotel Savoy, som är Kansas Citys äldsta hotell! 1888 är det byggt. Med knirkiga golv och säkert en massa spöken.


Detta är frukostsalen. Med silvergafflar och vitklädda passoppare.

Och man fick äta nästan vad man än kunde tänka sig till frukost, och allt smakade superbra. Men den där kanelbullen som jag håller i handen fick faktiskt stanna i handen. Den vägde ungefär ett halvt kilo. Det var helt enkelt för mycket smör och socker, och ni som känner mig vet att om jag ratar en bulle för att det är för mycket smör och socker... Ja det måste vara kopiösa mängder.

Alltså jag har en miljon bilder på hus och skylines och allt möjligt, men jag tänkte inte ladda upp det.

Okej då lite höghus får ni, men bara för att det är en sån söt kille i förgrunden. Andréas åt förresten rå tonfisk till middag en kväll. Det var lite gott faktiskt. Han var tvungen att testa eftersom det är förbjudet (tror vi) att servera rå fisk i Sverige.

Här är vi på Farmers Market. Och vi är lite slutsjasade och behöver vila fötter och huvvet och äta lunch. Vi fortsatte våra matexperiment (först var det ju tonfisken dagen innan) och letade upp ett halvsjaskigt ställe med arabisk text och skit i hörnen.

Vi kände oss så världsvana så jag vet inte vad. Smygdrack en massa vatten för hu vad starkt det var för våra mes-svenne-smaklökar.

Ibland kanske man visar sin autistiska sida lite väl öppet. Det där med att dölja sina känslor blir svårt när Andréas propsar på att släpa upp en på en kulle i snålblåst till något "War Memorial Museum" där han vill fota monument som ser ut som silos. Han lyckades visst fota min positiva uppenbarelse också. 
























Men så fick vi se dinosauriemuseum med dinosar som rörde sig och röt. Och då är det ju klart man tinar upp, men mest för att jag fick skratta åt Andréas som var rädd på riktigt och klagade på ryggvärk för att han hade så mycket kalla kårar.

Annars drack vi en massa vin på liv och död eftersom Andréas råkat ha sönder flaskhalsen på en flaska med en skitdålig tvådollarsöppnare. Men vi tänkte att glaset borde ju sjunka till botten och gör det inte det så tänker vi ändå chansa för vi häller då inte ut något 12 dollars vin här inte. Käka brie och dricka glasvin i tre timmar och diskutera. Inte fel de! (Vi lever än så det sjönk nog till botten)


Kommentarer
Postat av: alina

Skönt med en pause i vardagen!

Kram /Alina

2010-11-01 @ 14:15:01
Postat av: Andréas

Förvara och tillaga fisk

Rå fisk kan innehålla skadliga parasiter. Dessa dör om maten hettas upp till 70°C och vid frysning. Här är några råd om vad du kan göra för att hålla fisken fräsch och minska risken att bli sjuk:

Förvara fisk och skaldjur kallt.

Frys fisk som ska ätas rå, gravas, kallrökas eller lättmarineras i minus 18°C i tre dygn. Större hela fiskar kan behöva frysas ytterligare ett par dygn. Då dör eventuella parasiter som kan finnas i fisken.

Följ beprövade recept när du lägger in fisk, så att proportionerna mellan fisk, ättika, salt och socker blir riktiga. Använd vanligt salt, inte mineralsalt

2010-11-08 @ 07:17:20
URL: http://apanage.blogg.se/
Postat av: Andréas

alltså, som jag tolkat det så får man servera den "rå" men den måste gå igenom någon sorts process. räknas det som rå eller inte det är väl en åsiktsfråga?

2010-11-08 @ 07:20:25
URL: http://apanage.blogg.se/
Postat av: Ida

Vad mysigt ni verkar ha haft det!! Det var ni garanterat värda :)



Mer husbilder åt folket säger jag! Med eller utan söt kille i förgrunden spelar mig ingen roll..



Apropå rå fisk, har nu hört talas om sushi? Ja, det är rå fisk.. Vi åt sushi för två helgen sen med lax, tonfisk och pilgrimsmussla, och jag är 99,9% säker på att det var rå fisk!! Och svingott!! Om man är modig kan man beställa sashimi på en sushibar. då får man in ett fat med bara rå fisk, alltså inge ris och sjögräs och tjafs. rå fisk, soja, wasabi och ingefära. Och sjukt gott!



Det var dagens dos av besserwisserhet, nu ska jag ut med Platon!



Puss å kram!

2010-11-11 @ 18:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0